مقایسه الگوهای قیمتگذاری (SDF) سنتی و رفتاری: (مطالعه موردی گروه خودرو بازار بورس اوراق بهادار تهران) |
کد مقاله : 1009-FEMATH7 |
نویسندگان |
محمد مهدی باقری تودشکی *1، رضا طالبلو2 1استاد مدعو دانشگاه مفید-فارغ التحصیل رشته اقتصاد گرایش مالی- سنجی دانشگاه علامه 2دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی |
چکیده مقاله |
در این مقاله با بسط مدل قیمتگذاری دارایی مبتنی بر مصرف (CCAPM)و وارد کردن احساس به تابع مطلوبیت، با استفاده از معادلات اولر و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)، الگوی قیمتگذاری دارایی بر اساس عامل تنزیل تصادفی(SDF)، با رویکرد سنتی و رفتاری برآورد شده است. برای این کار از شاخص احساس گردش مالی برای تخمین احساس استفاده شده است. دادههای بازدهی فصلی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 99-1390 استفاده شده است و برای نمونه از گروه خودرو شامل 6 شرکت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل (SDF) رفتاری نسبت به مدل سنتی نوسانی تر و با واقعیتهای بورس تهران سازگارتر میباشد. ضریب ریسک پذیری در حالت رفتاری نسبت به مدل سنتی بیشتر است و در هر دو حالت افراد نرخ ترجیح زمانی بالایی دارند و شکیبا هستند. همچنین ضریب احساس گروه خودرو معنادار است. |
کلیدواژه ها |
قیمتگذاری داراییهای سرمایه ای ، روش GMM، عامل تنزیل تصادفی، مدل SDF رفتاری و سنتی(کلاسیک)، شاخص احساس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |