مقایسه الگوهای قیمت‌گذاری (SDF) سنتی و رفتاری: (مطالعه موردی گروه خودرو بازار بورس اوراق بهادار تهران)
کد مقاله : 1009-FEMATH7
نویسندگان
محمد مهدی باقری تودشکی *1، رضا طالبلو2
1استاد مدعو دانشگاه مفید-فارغ التحصیل رشته اقتصاد گرایش مالی- سنجی دانشگاه علامه
2دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله
در این مقاله با بسط مدل قیمت‌گذاری دارایی مبتنی بر مصرف (CCAPM)و وارد کردن احساس به تابع مطلوبیت، با استفاده از معادلات اولر و روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)، الگوی قیمت‌گذاری دارایی بر اساس عامل تنزیل تصادفی(SDF)، با رویکرد سنتی و رفتاری برآورد شده است. برای این کار از شاخص احساس گردش مالی برای تخمین احساس استفاده شده است. داده‌های بازدهی فصلی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 99-1390 استفاده شده است و برای نمونه از گروه خودرو شامل 6 شرکت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل (SDF) رفتاری نسبت به مدل سنتی نوسانی تر و با واقعیت‌های بورس تهران سازگارتر می‌باشد. ضریب ریسک پذیری در حالت رفتاری نسبت به مدل سنتی بیشتر است و در هر دو حالت افراد نرخ ترجیح زمانی بالایی دارند و شکیبا هستند. همچنین ضریب احساس گروه خودرو معنادار است.
کلیدواژه ها
قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه ای ، روش GMM، عامل تنزیل تصادفی، مدل SDF رفتاری و سنتی(کلاسیک)، شاخص احساس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login